niedziela, 8 lipca 2018

Jak można postrzegać czas? Trzy sposoby!



Nie wiem jak Wy, ale ja przez długi okres swojego życia marnowałam mnóstwo czasu. Zgubne godziny spędzone przed komputerem, telewizorem, spotkania, na które wcale nie miałam ochoty. 
Dziś chciałabym poruszyć fundament, którym jest podejście do czasu. Wiecie coś na ten temat?

Jakiś czas temu doszłam do wniosku, że koniec z bezsensownym spędzaniem czasu. Pora się za siebie wziąć! Każdego dnia mamy 24 godziny i to od nas zależy jak je wykorzystamy oraz co osiągniemy. Zaczęłam się szkolić - przeczytałam wiele książek, artykułów, chodziłam na różne konferencje, które bardzo mi pomogły. Dlaczego? Bo podstawą dobrej organizacji jest zauważenie, że w moim życiu nie wszystko działa (nie realizuje swoich celów, brakuje mi czasu na podstawowe, codzienne czynności) i że w końcu chcę to naprawić.

Co uważam za fundament zarządzania czasem? Uświadomienie sobie jak JA postrzegam czas. Podejście do niego można podzielić na trzy kategorie, odnoszące się do: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Sukcesem jest, aby sprawić, by między nimi zapanowała równowaga.

I. Orientacja na przeszłość - wykazując ją, skupiasz się głównie na rozpamiętywaniu tego, co było.
Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, ale takie podejście bardzo wpływa na Twoją teraźniejszość i na decyzje, które obecnie podejmujesz. Czy to jest złe? Orientacja na przeszłość, jak wszystko, ma wady i zalety. Kluczowe jest jednak Twoje podejście.
* pozytywne podejście - rozpamiętujesz pozytywne wydarzenia, których doświadczyłeś - były dla Ciebie miłe, ważne, satysfakcjonujące. Jeśli przyjdzie Ci do głowy negatywny incydent, nie patrzysz na niego jak na porażkę, ale dobrą lekcję, z której możesz czerpać teraz - to minęło, nauczyłeś się zachowywać już w takich sytuacjach i potrafisz wyprowadzić dobro z tego, co miało miejsce.
* negatywne podejście - patrzysz w przeszłość, co wpływa na Ciebie destrukcyjnie. Masz w głowie jedynie negatywne, smutne i krzywdzące wydarzenia. Nie skupiasz się na pozytywnych aspektach z przeszłości - nawet ich nie dostrzegasz. Jesteś także osobą, która wiecznie ma mnóstwo obowiązków, choć na szczęście dobrze sobie radzi z ich wykonywaniem. Jest to jednak sposób, aby uciec od tego, co boli Cię wewnętrznie. Nie ważne czy Twoje zadanie jest pożyteczne, czy też nie ma ono najmniejszego znaczenia - Ty realizujesz je najlepiej jak potrafisz. 
Oczywiście logiczne jest, że osoby o negatywnym podejściu do przeszłości patrzą negatywnie w przyszłość.
Pozytywne podejście może pomóc Ci w osiąganiu celów poprzez umiejscowienie Cię w historii, Twojej historii. Poczujesz się pewny swojej pozycji, co pomoże Ci spełniać marzenia w przyszłości. Jesteś odważny, nie boisz się podejmować decyzji. Takie podejście jednak nie musi być najlepsze. Nieustanne życie wspomnieniami potrafi Cię zahamować w kwestiach przyszłości i teraźniejszości. A przecież ważne jest to co TU i TERAZ.
Negatywne podejście do przeszłości jak sami się pewnie domyślacie wcale nie jest korzystne. To zagłębianie się w swoich bólach, niepowodzeniach - zamiast budować swoją samoocenę jak najwyżej, Ty ciągniesz ją na samo dno - użalając się nad sobą. Z takim podejściem nie widzisz nadziei na fajną przyszłość.

II. Orientacja na teraźniejszość - dzieli się ona na dwa podejścia. Pierwsze z nich to podejście "nie zależy mi" - swoją postawą olewasz wszystko i wszystkich. Nie widzisz sensu w robieniu czegokolwiek. Drugie podejście to tzw. "żyj chwilą" - chcesz czerpać z życia, wiesz, że YOLO (You only live once). Patrzysz na dzień tak, jakby następnego miało już nie być - korzystasz z tego co masz i czego możesz doświadczyć każdego dnia.
* pozytwyne podejście - jesteś spontaniczny, lubisz dobrą zabawę i przygody, podczas których zaznasz wysokiej adrenaliny. To ona jest Twoją motywacją. 
* negatywne podejście - według Ciebie nie ma ani jednej rzeczy, którą można by się było zainteresować - nie widzisz żadnego celu. Nie jesteś ani entuzjastą, ani skrupulatny. Po prostu - jesteś.
Które podejście jest dobre? Z obydwu płyną jakieś zalety.

III. Orientacja na przyszłość - to ona jest Twoją motywacją, powodem dla którego warto wstać każdego dnia. Prawdopodobnie starasz się planować wszystko z wyprzedzeniem, aby osiągnąć to, co dla Ciebie ważne - tyczy się to różnych aspektów. Jeśli jesteś osobą zorientowaną na przyszłość - nie spóźnisz się na umówione spotkanie i zawsze będziesz realizował to co obiecałeś. Jest to jedank oparte na stresie i lęku, ponieważ żyjesz w świadomości, że musisz poświęcić się "dzisiaj", aby zapracować na jutro.
* pozytywne aspekty - orientacja na przyszłość idealnie nadaje się do wyznaczania sobie celów oraz opracowywaniu drogi do ich osiągnięcia. Nie ma dla Ciebie problemów - entuzjastycznie podchodzisz do ich rozwiązania oraz jesteś zdeterminowany, aby osiągnąć sukces. Takie podejście może jednak zepchnąć na dalszy plan Twoje obecne obowiązki.
* negatywne aspekty - jeśli nie widzisz swoich obecnych potrzeb, wybiegasz w przyszłość i chcesz osiągnąć cel - sam w sobie. Bierzesz za dużo obowiązków, z których większość jest niemożliwa do zrealizowania. To powoduje, że przestajesz się wyrabiać. Nie czujesz się spełniony, ponieważ poświęcasz to, co daje Ci radość i satysfakcję na rzecz tego, co będzie miało znaczenie w przyszłości.

Odnalazłeś się, w którejś z tych orientacji? A może widzisz siebie, w mniejszym lub większym stopniu, w każdej z nich? Nie zawsze Twoje podejście do życia jest pozytywne? Nie przejmuj się! Wystarczy nad sobą popracować - można to zmienić. Czy Twoim zdaniem opisane przeze mnie postawy wobec czasu znajdują swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości?

3 komentarze:

  1. Jestem za tym aby z przeszłości wyciągać wnioski. Wiadomo ze nie cofniemy już czasu. Jednak możemy się czegoś nauczyć.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem świadoma ile czasu ja zmarnowałam i nadal marnuję aczkolwiek nigdy nawet nie pomyślałam by zastanowić sie nad tym jak ja sama postrzegam czas. Jestem naprawdę zaskoczona, świetny wpis!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy post ^^ Przyznam szczerze, że głębiej nie przyglądałam się swojemu spostrzegania czasu.
    Z przeszłości oraz teraźniejszości staram się wyciągać swoje wnioski :) Pozdrawiam!
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przezBlonparia